KOKOSTOPPAR

2014-07-31 @ 10:48:19 | Permalink | Recept med bilder | Kommentarer (0) | Trackbacks ()

Kokostoppar
  • 50 g smör
  • 2 ekologiska ägg
  • 1 dl strösocker
  • 5 1/2 dl kokosflingor
  • Skal av 1 lime
  • 200 g mörk choklad
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser (förutom chokladen).
  3. Låt smeten svälla i cirka 10 minuter.
  4. Forma smeten till toppar på en plåt med bakplåtspapper.
  5. Grädda kokostopparna gyllene i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.
  6. Medans topparna gräddas, smält chokladen över vattenbad.
  7. Låt topparna svalna och doppa de sedan i chokladen.
  8. Strö eventuellt lite kokos på för extra snygga kakor.

SEMIFREDDO

2014-07-18 @ 09:28:57 | Permalink | Allm�nt | Kommentarer (0) | Trackbacks ()
Desserten Semifreddo är en italiensk klassiker, vilket är en slags glass som man inte fryser så länge. En blandning av glass och mousse. "Semifreddo" betyder just "halvfryst" på italienska och just detta recept av Linda Lomelino serveras gärna med färska bär, och ta ut freddon ungefär en halvtimme innan servering, så slipper ni hacka i tårtan ifall ni fryser den längre än 6 timmar. Den ska ju som sagt vara halvfryst;) Länk till receptet HÄR (bläddra bara igenom tidningen så finns receptet på sidan 47)

OSLO/GÖTEBORG DEL 2

2014-07-17 @ 09:54:44 | Permalink | Bildbomber | Kommentarer (0) | Trackbacks ()
Söndagen:
Har egentligen bara en halväten frukostbild att visa från söndagen. Efter frukosten gick nämligen bussen till Göteborg som vi bokat. Men det tog inte hela dagen! Vi checkade snabbt in på Scandic i Göteborg innan vi gick till Nordstan som ligger alldeles bredvid. Verkligen ett fantastiskt köpcentrum med alla olika butiker. Så vi shoppade runt där utan kamera tills vi inte kunde gå något mer. Sedan på kvällen såg vi naturligtvis fotbollen och myste på hotellrummet.

Måndagen:
På måndagen var jag så shoppingsugen igen att jag ville gå direkt när Nordstan öppnade kl 10. Fick med mig Emma och mamma, så vi shoppade runt där. På eftermiddagen tog vi Lisebergslinjen till (haha, gissa vart vi skulle!?) där vi först åt sen middag på Café Taube innan mammas höjdpunkt i Göteborg började, Lotta på Liseberg! Vi ställde oss just runt avspärrningen till de som hade bokade sittplatser. Då började en kvinna längst ut på en rad prata med oss och frågade om vi ville ha två av hennes biljetter. Hon hade visst bokat två extra på andra sidan av scenen. Hon berättade också för oss att det inte alls kostade att boka sittplatser, bara man gör det kl 11 på tisdagen efter, haha! Vi som trodde att det kostade och tyckte att det var ovärt pengar då man kunde gratis stå vid sidan. Efter vi tackat damen tvingade mamma oss att ta platserna så skulle hon stå kvar, men eftersom biljetterna är gratis så är det många som bokar men inte bryr sig att ta sig dit. Så efter ett tag kunde mamma ta en kantplats som fanns över bredvid kvinnan. Showen var jättebra, och mycket roligare att se i verkligheten än på tv. Lotta bjöd verkligen på sig själv, både i sändningen och i pausen. Sedan hade vi sådan tur med vädret. Det duggade ett litet tag i slutet, men annars så sken solen och vi fick till och med se en regnbåge.

Tisdagen:
Nu var vi less på att shoppa så vi begav oss till Universeum, som jag varit på en gång tidigare. Men det var lika fantastiskt nu!  5 våningar med regnskog, rymden, havet, experiment med hjärnan och så vidare.... Älskar att gå runt och kika på sådant. Tyvärr är bilderna därifrån (speciellt på fiskarna) rätt så dåliga, ni vet det är mörka rum, tjockt glas att fota igenom och så fick man inte använda blixt. Där var vi några timmar och sen satte vi oss på ett café för att döda lite tid innan vårat tåg och Emmas buss (tillbaka till Oslo) gick. Har alltså summerat haft en fantastisk vecka, med både sol och bad, shopping, Universeum, Liseberg, mycket god mat och så sällskap av underbara mamma och Emma. Tänka sig att våra "långa eller korta tjejweekends" alltid blir så bra, undra varför?:*

OSLO/GÖTEBORG DEL 1

2014-07-16 @ 14:34:04 | Permalink | Bildbomber | Kommentarer (0) | Trackbacks ()
Torsdagen:
Emma, Daniella och Tilda:)
Efter en mellanlandning på Arlanda + lite shopping (för mamma den här gången, på den alldeles för överskattade Victoria Secret butiken), så fick vi krama Emma på Oslos flygplats. Vi tog tunnelbanan till Majorstuen, där kollektivet Emma bor i ligger. Där fick vi också träffa Tilda och de andra som bodde i kollektivet. På kvällen tog Tilda oss till Huk, ett av de populäraste badställena i Oslo. En jättefin plats, med massor av folk. Vi behövde verkligen ett dopp i det kalla havet då det var väldigt, väldigt varmt. Det blev inte ens kallt efteråt även om vi badade 9 på kvällen. Det är riktigt sommarväder det! Sedan på kvällen åt vi massa gott i kollektivet och tittade på Ernst sommar via datorn.

Fredagen:
Efter frukost i kollektivet så packade jag, mamma och Emma våra badväskor för att ta oss ut till hamnen där det gick flera olika båtar till alla dessa öar i Oslos fjord. Vi tog båten ut till Gressholmen. Vart sedan en bit att gå för att komma till "den finaste badplatsen" på ön, men det var det värt. Superfint ställe, och mycket lungnare än Huk. Det blev bara lite dramatiskt där ett tag på ön, eftersom ett par gäss blev sugna på både våran mat och mammas sandaler. Samtdigt låg vi där och argumenterade hur vi skulle få bort gässen. Få se, har jag någon gässexpert som läser bloggen? Ska man kasta något på de, eller bara se glad ut och lugnt vänta tills de går till nästa badgäst? Vi gömde i alla fall maten och såg säkert skiträdda ut. Men det funkade i alla fall, för de gick vidare till nästa badfilt.
På kvällen, efter att vi checkat in på ett hotell i Oslo (sov bara i kollektivet en natt) så åt vi middag på Oleary´s. Tog visst deras välkända burgare. Såg inte förtjusande ut väl på tallriken. Men i munnen blev det något helt annat. Mycket god, och mättande.

Efter middagen tog vi bussen upp till Ekebergsparken. En stor, jättefin park med en konstig konstutställning som ringlade längs parkens stigar. Haha, för några som inte är så insatta i konst så... ja, de var roliga att fota i alla fall. Min favorit var Marilyn Monroe, väldigt likt;)

Lördagen:

Vaknade upp på Thon Hotels, åt god hotellfrukost och bestämde att vi ville fara ut på en ö igen. Det var fortfarande jättevarmt och soligt så att gå runt på stan i Oslo var ingen idé. Vi åkte ut till Langoya (ska vara ett norskt ö där;)) som också var superfint. Lite mer folk där, men det var visst en populärare ö:) Dessutom fanns det inga gäss där, så allt gick finfint. Åt på kvällen vid hamnen på Fridays. En god pasta med broccoli, en massa vitlök och kyckling. Jag och Emma var supernöjda med våran pasta. Men lyckligare kunde mamma ha varit, då hon sen på kvällen var tvungen att umgås med två vitlöksstinkande döttrar på hotellrummet när vi såg fotbolls-VM. Du skulle också ha tagit pastan mamma;) Säger det bara.

CLASSICS

2014-07-10 @ 06:58:00 | Permalink | Recept med bilder | Kommentarer (0) | Trackbacks ()
Mina allra första cupcakes! Drygt 3 år sedan nu. Minns hur jag struntade i creme cheesen till frostingen och istället bara tog vatten och florsocker som frosting. Rann det eller rann det? Haha. Goda är de i alla fall. Och kan kombineras i oändligheter. Recept här.

SCWEIZISK

2014-07-08 @ 09:41:49 | Permalink | Recept med bilder | Kommentarer (0) | Trackbacks ()

Denna tårta är to-die-for! Vet inte hur många gånger jag har ätit den och hur många gånger den blivit en succé som efterrätt. Se bara för guds skull till att ingen äggula följer med i smeten. Om du vill kan du göra mindre maränger av smeten istället för en stor tårta, t ex portionssmå maränger så får gästerna ta en var (eller så käkar du upp alla själv, om du bakar till dig själv, vilket är nödvändigt att göra ibland, ni vet...)

• 7 äggvitor
  • 1 ask färska hallon
  • 1/2 ask jordgubbar
  • 1 näve bigaråer
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Blanda äggvita, strösocker och salt i en rostfri bunke.
  3. Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten). Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 60–65 grader.
  4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills den svalnat.
  5. Rosta mandelspånet i en torr kastrull eller stekpanna.
  6. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd ner den försiktigt så att marängen blir randig.
  7. Klicka ut marängen till en slarvig tjock tårtbotten på en plåt med bakplåtspapper.
  8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 1 timme, marängen ska vara lite seg i mitten. Låt svalna helt.

KONFIRMATION 2014

2014-07-01 @ 11:31:24 | Permalink | Fest och Firande | Kommentarer (0) | Trackbacks ()
Nu är jag konfirmerad! I lördags efter två timmars vacker gudtjänst så kunde vi alla gå ut och skrika att vi var konfirmerade. Sedan åkte jag hem där hela släkten var samlad. Fick superfina presenter, jättegod laxmiddag och så två himmelstårtor som Emmas trollat ihop. Vid åtta-tiden var alla välkomna tillbaka till Solvik för "sista natten med gänget"-natten:) Riktigt kul det också, men sorligt på söndagen då vi hade sista kramringen och var tvungna att åka hem:(

Dessa bilder är bara en knivsudd på allt som fotats de senaste två veckorna. Ser nu också vilken dålig kvalitet det är på bilderna. Men de är tagna med mobil, så där har vi boven! Men har dessutom fler bilder att visa som finns på Emmas mobil och kameran. Lägger upp de så fort jag fått de av Emma. Ha en fortsatt trevlig sommar!